studie: Opleiding Documentaire maken

Duur
1 maand (21 dagen)
Lesdagen
dinsdag, woensdag,
donderdag, vrijdag,
+zaterdag examen

Maanden:
Januari, maart, mei
juli, september, november

Lesmateriaal:
Notitieschrift, Lesboek,
Elektronische Leeromgeving

Toetsmomenten:
Ja: Tentamens, Opdrachten en
Examen 

Aantal deelnemers:
4 (max)
Kosten:
Nu tijdelijk in prijs verlaagd:
€3900 (ipv €4200)

 De Studie

De Opleiding Documentairemaker is bedoeld om studenten op te leiden tot betrouwbare, professionele cameramensen voor hoogwaardige documentaireproducties. Na deze opleiding is de student in staat om zelfstandig inhoudelijk sterke documentaires te realiseren: van het draaien van opnamen met een digitale cinemacamera, tot het verzorgen van passende belichting en het afwerken van beeldmateriaal in montage en colorgrading. De focus ligt op het krachtig overbrengen van een verhaal, sfeer of maatschappelijke boodschap in een realistische context, waarbij technische beheersing hand in hand gaat met inhoudelijke zeggingskracht.

Afgestudeerden kunnen werken binnen de omroepsector (televisiedocumentaires), onafhankelijke documentaireprojecten, of voor organisaties en instellingen met een inhoudelijke of maatschappelijke doelstelling. Er is aandacht voor de veranderende rol van video in een snel digitaliserende maatschappij, inclusief online distributie, crossmediale formats en visuele storytelling.

Het vak van documentairecameraman/-maker wordt door het Cameracollege gezien als een ambacht. Studenten worden niet alleen technisch opgeleid, maar ook inhoudelijk en journalistiek gevormd. De opleiding besteedt veel aandacht aan het vertellen van menselijke verhalen, het maken van inhoudelijke keuzes in beeld, sociale vaardigheden, timemanagement en (beeld)psychologie. Studenten ontwikkelen inzicht in hoe vorm, timing en cameravoering bijdragen aan het overbrengen van inhoud en emotie.

De opleiding richt zich op de balans tussen techniek en inhoud – we leiden geen puur technici of creatieve makers op, maar ‘technatievelingen’: veelzijdige vakmensen die technische beheersing combineren met een scherp oog voor inhoud en sfeer. Studenten krijgen bovendien persoonlijke begeleiding in hun professionele ontwikkeling, inclusief advies over loopbaanmogelijkheden en feedback op houding en werkhouding – belangrijke factoren binnen de praktijk van documentaireproductie.

Tijdens de studie werken studenten uitsluitend met professionele cinema-uitrusting (Sony, RED, Arri), aangevuld met accessoires zoals HMI-licht, statieven, draadloze zenders, monitors, matteboxen, filtersets en dolly’s. Voor montage en colorgrading maken we gebruik van de nieuwste professionele software en hardware (Adobe Premiere Pro, Avid Media Composer, DaVinci Resolve Studio, grading panels en referentiemonitoren). Iedere student beschikt over een eigen camera- en montageset, waardoor zelfstandige oefening en verdieping altijd mogelijk zijn.

De docenten van deze opleiding behoren tot de top binnen hun vakgebied. Ze hebben elk meer dan twintig jaar ervaring in documentaire- en filmproducties, zowel nationaal als internationaal. Ze zijn aangesloten bij toonaangevende vakorganisaties zoals het Netherlands Society of Cinematographers (N.S.C.), de Colorist Society International (C.S.I.) en het Guild of Television Cameramen (G.T.C.).

Doelgroep en Toelatingseisen

Deze studie is geschikt voor documentairemakers.

Voor deze studie dient u te beschikken over affiniteit met verhalen vertellen, camerawerk en montage (geen ervaring vereist), kunt u Nederlands verstaan, spreken en schrijven en bent u in het bezit van een diploma van voortgezet/secundair onderwijs. U kunt helaas niet deelnemen als u grote gezondheidsklachten heeft (hartfalen/epilepsie/zware rugklachten).

 

Indien u vermoedt, niet aan de toelatingseisen te voldoen, kunt u een intake-gesprek met de hoofddocent aanvragen, waarbij we kijken of deelname toch (eventueel in een aangepaste vorm) haalbaar kan zijn.

Welke kennis en kunde heeft u na deze opleiding ?

Als iemand deze studie succesvol heeft afgerond, heeft men vakmatige kennis van:

Objectieven en filters
kleurscheiding
Sensoren
Digitale Signaal Processing
Recordertechniek, Codecs en digitaal systeem
Compositie/decoupage
Kleurtheorie
Lichttheorie en belichting
Geluid en audio-apparatuur
Locatie camerawerk
Montage vereisten
Data
Samples en Chromasubsampling
Codecs voor montage en export
Transcodering
Edit hardware en software
Workflows
Fictiemontage
Montage voor televisie/bedrijfsfilms
Methodes van Eisenstein
Beeldanalyse en kleurcorrectie
Scopes/waveforms
Cinematografische Cameras
Filmisch belichten
Dolly’s en Cranes

 

Als iemand deze studie succesvol heeft afgerond, kan men op een professionele manier:

Professionele camera’s en accessoires afregelen, voorbereiden, aansluiten en bedienen
Een goede belichting maken voor interviews of productvideo’s
Geluid voor interviews instellen en afregelen (tijdens interviews)
Inhoud vertalen naar beeld
Efficiënt werken op locatie
Klanten goed adviseren over het gebruik van apparatuur voor een videoproductie.
Editsoftware (Avid Media Composer, Adobe Premiere Pro) bedienen
Een Editcomputer samen (laten) stellen
Efficiënt en snel een montage maken
Inhoud vertalen naar beeldmontage
Effecten toepassen
Technische problemen qua software of hardware begrijpen en oplossen
Klanten goed adviseren over het gebruik van codecs/camera’s voor een videoproductie.
Werken met High-end Dolly’s, Crane’s en andere grip technieken
Sfeer maken met behulp van licht en lenskeuze
Werken met cinematografische camera’s

 Kwalificaties en Diploma

Na afronding van deze studie bent u opgeleid tot documentairecameraman/-maker, en direct inzetbaar voor zelfstandige producties of als cameraman/editor binnen documentaireprojecten. Daarnaast kunt u aan de slag als lichtassistent, grip-assistent of 2e camera-assistent bij grotere non-fictie- of televisieproducties.

U ontwikkelt de vaardigheden om op professionele wijze inhoudelijk sterke documentaires te draaien, te monteren en visueel af te werken. Ook commerciële producties met een maatschappelijke of journalistieke insteek, zoals bedrijfsdocumentaires of NGO-video’s, behoren tot de mogelijkheden.

U ontvangt een branche-erkend diploma, mits u een voldoende behaalt als eindcijfer. Dit cijfer is gebaseerd op uw portfolio, praktijkexamen, theorie-examen en andere toetsmomenten tijdens de opleiding.

Het diploma biedt (toekomstige) opdrachtgevers en producenten inzicht in uw vakbekwaamheid en inzetbaarheid. Voor uzelf vormt het een waardevol ijkpunt in uw ontwikkeling als documentairemaker, en kan het richting geven aan verdere professionele groei of specialisatie.

 Vrijstellingen

Als u minstens 1 jaar werkzaam bent als cameraman/-vrouw en editor voor landelijke of regionale omroepen of facilitaire huizen/commerciële producenten, kunt u vrijstelling krijgen voor uw praktijkexamen.

 Studie – inhoud

Deze studie wordt doorgaans binnen 1 maand gegeven, maar het is ook mogelijk de lesdagen te spreiden over meerdere maanden. Hiervoor rekent het Cameracollege geen extra kosten.

We denken graag met u mee.
Alle lesdagen zijn van 10:00uur tot 16:00uur (inclusief lunch), maar kunnen soms uitlopen.
Houdt u naast het onderstaand lesplan ook rekening met (gemiddeld) 1,5 uur per dag aan thuiswerk (aantekeningen bestuderen, opdrachten en tentamens).

 

Week 1


Camera (dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag)
Theorie: lenzen, camerasystemen, recorders, algehele videotechniek
Praktijk: preppen (voorbereiden) van camerasets, handheld camerawerk, statiefgebruik, draaien item

Optische elementen (lenzen, filters, OLPF’s), sensoren (CMOS/CCD), digitale signaalprocessing, compressie/codecs, beeldcompositie, beeldanalyse

 

Week 2


Camera (dinsdag, woensdag, donderdag, vrijdag)
Theorie: microfoons, monitors, armaturen, optica
Praktijk: time-management, inregelen van monitors/viewfinders/audio, belichten, interviewtechniek

timemanagement, découpage (draaien voor montage),  Dynamische en condensator microfoons, zenders, mixers, armaturen, lightingcontrol, contrast-ratio’s

 

Week 3

 

Montage (dinsdag, woensdag, donderdag)
Theorie: montage-hardware/-software en montage-methodieken
Praktijk: Voorbereiden van projecten en inhoudelijk monteren
Methodieken van Eisenstein, Nouvelle Vague, GPU/CPU, RAID-configuratie, spotten, transcoderen/importeren


Camera (vrijdag)
Praktijk: diverse praktijkoefeningen met evaluatie

 

Week 4

Montage (dinsdag, woensdag,donderdag)
Theorie: systeem-prestatie/optimalisatie, beeldanalyse, effect-toepassing
Praktijk: gebruik van diverse effecten, werken met scopes, primaire colorgrading
Tracking, Keyframing, DAE, Feathering, Alpha-channels, Keying, Matting, 2D/3D-animatie, multi-layered effecten


Camera (vrijdag)
Praktijk: diverse praktijkoefeningen met evaluatie

 

Week 5

 

Grip & Support (dinsdag)
Theorie: type stands/dollies/cranes, terminologie, beweging&emotie
Praktijk: bouwen en bedienen van: dollies, sliders, cranes, supportmateriaal
Appleboxen, Parallax werking, precision tracks, C-stands/Wind-ups/gripheads, elemack/euro, panther dolly, egripment crane

 

Cinema Camera (woensdag, donderdag)
Theorie: aspectratio’s in cinema, LOG/RAW/ACES workflow, type camera’s, terminologie
Praktijk: sfeer-belichting (naturalistic/pictorial) en aansturen van teams
Sensor Calibration, Markeren van Lenzen, Anamorphic/Spherical, HighSpeed ballast, lichtmeters, high-key/low-key

 

Camera (vrijdag + zaterdag examen)

Voorbereiding op het examen (zaterdag), met veel praktijkoefeningen (ook met belichting/cinema-camera’s).
Docenten staan voor de student klaar om (individueel) beelden te bekijken en vragen te beantwoorden.

Aanmelden Voor Deze Studie

  • TELEFOONNUMMER:
  • Type de Captcha code